Neuro Linguistisch programmeren in het onderwijs

 

 

 

tarazat-krachtig-voor-de-klas

Neuro Linguistisch programmeren in het onderwijs

 Door Anita Ozephius, NLP Trainer & coach

Ik werk nu ongeveer 9 jaar in het onderwijs. Ik mag wel zeggen met veel plezier. Toch hoor ik om mij heen termen als:  wat is het zwaar, nog maar een middagje en dan is het gelukkig weekend,  er is geen tijd voor individuele aandacht, er is geen tijd voor kindgesprekken,  ik zou niet weten hoe ik daar gelegenheid voor kan creëren en nog veel meer.  Ik wil de werkzaamheden zeker niet onderschatten of afdoen als makkelijk, maar er is iets aan te doen.

Onderwijs  is het overbrengen van kennis, vaardigheden, attitudes met een vooropgesteld doel. Vertrekkend vanuit een beginpunt bied je kennis aan die aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen. De zone van de naaste ontwikkeling is de zone waar de leerling zich uitgedaagd voelt. Als de leerling ook de capaciteiten bezit om die zone aangeboden te krijgen is er geen vuiltje aan de lucht. Als de hierboven beschreven uitdaging en capaciteiten niet aanwezig zijn zal de leerling zich vervelen of gefrustreerd raken. Dit uit zich in symptomen. Het is belangrijk niet de symptomen te willen verbeteren maar de oorzaak te vinden en daar iets aan te doen. Hoe eerder hoe beter.

Hetzelfde principe kan je toepassen als je vindt dat de werkdruk te hoog is. Als de uitdaging in je werk aanwezig is, dat je je competent (kundig genoeg) voelt en autonoom (zelfstandig beslissingen kan nemen over je” leerkracht zijn”, zelfstandig) kan zijn, kom je in een staat die maakt dat je met plezier naar je werk gaat. Dit heeft effect op jezelf en dit straal je uit naar de leerlingen en collega’s.

In plaats van aan de symptomen te werken: te hoge werkdruk, gebrek aan individuele aandacht voor leerlingen,  tijdgebrek enz. , kan je beter werken aan de oorzaak: Wie ben ik als leerkracht?  Waar is mijn passie voor het vak? Hieraan werken zal echt een verschil maken. Je gaat dan weer plezier in je werk ervaren en oplossingen vinden in plaats van bij de problemen stil staan.

De training Krachtig voor de klas gaat onder andere hier over. De vierdaagse training biedt je handvatten, een strategie om beter met situaties om te gaan, weer echt jezelf durven zijn. Er is ook gelegenheid casussen in te brengen waar d.m.v. NLP skills  een ander inzicht of perspectief zal ontstaan. Schrijf je nu in voor de training op 16,23,30 november & 7 december 2016 met kortingscode BLOG en krijg €50 korting. 

Neuro Linguistisch programmeren in het onderwijs